Articles

Štěstí v práci: Jste v naší firmě šťastný?

S pojmem Happiness at Work jsem se poprvé setkal při čtení článku o jedné IT firmě v Praze. Na této pozici působila usměvavá, mladá slečna, která vyprávěla, že propojuje lidi ve firmě, naslouchá jim a hledá možnosti, jak by jim mohlo být lépe. Působilo to na mě jako prospěšná věc. Nedávno  jsem si také zalistoval časopisem (tuším, že to byl Respekt) a všiml si rozsáhlého článku na téma Štěstí v práci. Co naplat, štěstí v práci nás obklopuje. Jedná se o další pojem, který přišel do firemní „módy“.

Co tento pojem reálně znamená?

Moje studia psychologie a následné doktorské studium ekonomie a managementu mě naučila být hodně opatrným při používání jakýchkoliv pojmů. Neexistuje jednotné chápání otázky štěstí. Pojem „štěstí v práci“ na mě působí jako umělé prosazování směru – buďme v práci neustále a buďme tam šťastní. Sekta?

Nebuďme tak úzkoprsí. Přijatelnější chápání je pro mě např. situace, kdy budu řešit otázku spokojenosti s prací, odměňováním, vedením a fungováním týmu, atmosférou na oddělení a celkově s příjemným pocitem existence ve firmě. Je však potřeba si říct, jakým způsobem bych to chtěl měřit a co bych dělal v případě, že by byla spokojenost v některém směru příliš nízká. Holt v některých organizacích rating spokojenosti musí být vyšší než 70 procent, jinak je to problém pro celé oddělení – často jsou tedy různé průzkumy napříč firmou zkreslovány a tím ztrácejí svoji relevanci.

Dovedu si také představit pracovní skupiny nebo pravidelné meetingy, kde odpovědné osoby budou řešit, jak zlepšit atmosféru v práci, jak zefektivnit procesy v práci, v týmech a jak snížit nechtěnou fluktuaci. Chce to však najít lidi, kteří se tomu budou věnovat. Kvalitní a pravdivá data od zaměstnanců však mohou poskytnout mnohem hodnotnější informace než třídenní školení poradenskou firmou. Samotné školení situaci ve firmě nespraví, je třeba individuální přístup (protože každá firma je jiná) a nastavení procesů.

V neposlední řadě si pod řešením štěstí v práci dokážu představit i tréninky vedené psychologem na toto téma. Jako psycholog bych však řešil především to, co nás pohání ve firmě, a jak je to propojené s našimi hodnotami a cíli. Jak souvisí firemní cíle s Vašimi osobními cíli. Je těžké mluvit o spokojenosti s prací nebo o „štěstí“, pokud je člověk v práci jen kvůli tomu, že potřebuje splácet hypotéku, nebo se bojí opustit práci, protože je příliš starý/á a má pocit, že nic jiného neumí.

Štěstí jen v práci?

Řeší Vaše firma i to, jak se cítí člověk poté, co opustil prostory firmy a jde domů? Přece pokud používám pojem štěstí, je nutné si uvědomovat, že je to komplexní pojem a netýká se jen práce. Co mi také dává smysl, je praxe některých mezinárodních firem. Znám příklad jedné z nich, která zřídila pozici Family advisor. Tento člověk pomáhá nejen kmenovým zaměstnancům z ciziny a jejich rodinám s otázkami života v ČR: víza, pobyt cizinců, otázky pojištění, dávek, sociálního vyžití v ČR mnoho dalších. Takto pojatý Family advisor je pro mě příkladem, jak firma může udělat něco důležitého pro své zaměstnance a zároveň pro jejich rodiny. Samozřejmě má takové opatření následně dopad na spokojenost zaměstnanců a věřím tomu, že se v takové firmě najde zaměstnanec, který bude skutečně šťastný, že v ní může pracovat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *